Recenze - Legenda

Název: Legenda
Autor: Marie Lu
Originální název: Legend
Série: Legenda (#1)
Nakladatelství: CooBoo (2013)

Na území Spojených Států se nyní nachází Republika. Nic už není jako dřív. Republika je v neustálé válce s Koloniemi. V deseti letech se každé dítě musí podrobit zkoušce, jejíž výsledek určí osud každého z nich. Každé dítě jde ke zkoušce s nadějí, že právě ON/A bude tím, které bude mít to štěstí a bude si moct žít život v přepychu, na nejlepších školách.. zkrátka s dobrými podmínkami pro život. Nebo jejich výsledek skončí tak, že to ten dobrý výsledek nebude, to je potom..

..čeká každodenní boj o život, budou žít v chudinských čtvrtích, budou bojovat o jídlo, alespoň o nějaké peníze, ale hlavně o holý život. Na druhou stranu ti, kteří u zkoušky uspěli, pijí drahé víno ze skleniček za tisíce, nemusejí se o nic starat, dostanou cokoli na co si vzpomenou. Zkrátka bezstarostný život.

deviantart.com
A z obou těchto vrstev pocházejí naši hrdinové. Patnáctiletá June je zázračným dítětem Republiky. U zkoušek jako jediná (!) získala plný počet bodů a teď jí čeká naprosto dokonalý život s velmi slibnou kariérou u armády. Na druhou stranu Day u zkoušek propadl a stal se z něj nejhledanější zločinec Republiky. Republika nemá ponětí, jak Day vypadá, ale jdou po něm jako po nikom jiném. Day ale všechno dělá jenom pro blaho své rodiny, kterou musí chránit a starat se o ni, nikdy však nikomu neublížil. Ale když je zavražděn vysoce postavený člen armády - Metias, bratr June - je Day první a jediný podezřelý. Začíná hon na Daye a June je odhodlaná ho chytit a pomstít svého bratra!

A tak je osud svedl dohromady..

Může se zdát, že Legenda bude jen další dystopií v zástupu té spousty dystopií, které neustále vycházejí. Máme tu nový stát, který se rozkládá na území Severní Ameriky, spor mezi novým státem a jejím odpůrcem, dva naprosto odlišné charaktery, které jsou náhodou svedeny dohromady. Nejedná se však o žádnou průměrnou a "standardní"  příběh jako podle kopíráku. Marie Lu si vyhrála jak s charaktery, tak s celým příběhem.

deviantart.com
Day a June jsou dva naprosto odlišní lidé. Co se týče charakteru i společnosti, ve které žijí. Je zajímavé sledovat vývoj jejich charakterů a priority každého z nich. June je na začátku příběhu neskutečně zpohodlnělá slečinka, která je zvyklá, že vždycky dostane, co chce. Je si naprosto jistá, že Day je ten největší zločinec z celé Republiky, její rodina je pro ni však nade vše a musí se naučit, že ne vždy bude mít zaručené pohodlí. Celá transformace obou hlavních postav je však mnohem složitější a hlubší, proto, jestli se chcete dozvědět více, nezbývá vím nic jiného, než si Legendu pořídit.

Jak jsem již naznačila, příběh je neskutečně propracovaný. Autorka si promyslela každý detail, strany jsou nabité akcí a nečekanými zvraty, které vás nenechají spát a už vůbec vás nenechají knihu odložit, dokud nepřečtete poslední stranu! Nemusíte se bát, že vám veškeré akční scény zničí jakási romantická "slaďárna". Kapičce romantiky se sice nevyhnete, ale ta malá troška, která se tam vyskytuje, je jenom kvůli jakémusi dokreslení atmosféry.

Opět jsem touto novinkou byla neskutečně nadšená. Kniha s vynikajícím nápadem, krásnou obálkou a bezvadným překladem. Když jsem se do knihy pustila, opravdu jsem nemohla jen tak přestat číst. Ráda bych knize dala plný počet, ale .. co když bude druhý díl ještě lepší? A já doufám, že po opravdu slibném prvním díle bude! Pokud chcete knihu, která je opravdu nabitá akcí, sáhněte po Legendě! Nebudete litovat.
Za poskytnutí e-ARC děkuji nakladatelství CooBoo.
Knihu si můžete objednat na stránkách albatrosmedia.cz.